Herstel van trauma

Doorheen het leven hebben we ontelbare ervaringen. De ene ervaring is al meer opbouwend dan de andere. Sommige ervaringen raken niet zonder hulp verwerkt. Het trauma kan te groot zijn (verlies van een ouder als kind, een aanslag), te lang geduurd hebben ( kinderjaren vol emotionele verwaarlozing, misbruik, geweld, ...), heel subtiel zijn (ontkenning trauma door de omgeving, herhaaldelijke afwijzing, niet graag gezien worden als kind, pesterijen,...) of overgenomen uit het systeem (kinderen, ook ongeboren, nemen gevoelens van angst of trauma over uit hun systeem of van hun hechtingsfiguren)

We creëren overlevingsstrategieën om de pijn, onmacht of schaamte niet meer te voelen. We beschermen ons zelf. Dit doen we door teveel te werken, druk te zijn, onze kwetsbaarheid op te geven, in ons hoofd te leven, ons te verliezen in materialisme of overdadig presteren, nooit meer werkelijk tot rust te komen, enz. Jammer genoeg zijn deze overlevingsstrategieën opnieuw belastend voor onze emotionele gezondheid en komen we in een vicieuze cirkel terecht.

Onverwerkte kwetsuren vormen een blijvende bron van stress, ongemak en onrust. Ook al herinneren we ze ons niet bewust. Ze worden opgeslagen in ons lichaam, onze hersenen, onze ziel. Ze beïnvloeden onze visie op onszelf, relaties en de wereld.

Op die manier raken we steeds verder verwijderd van hetgeen gezond is voor ons. We komen terecht in destructieve patronen en relaties. We verliezen het contact met ons authentieke zelf.

Een persoonlijke crisis, een 'crash', een burn out, een onbestemd gevoel van ontevredenheid of zinloosheid, ... Dit kunnen allemaal momenten zijn waarin we beseffen dat onze manier van leven niet meer passend is. Verandering dringt zich op.

Tijd voor heling en herstel . Dit betekent dat we leren ontspannen in het hier en nu. We gaan in verbinding met mensen die we vertrouwen. We kalmeren ons zenuwstelsel. We stellen onze overlevingsmechanismen in vraag en worden geconfronteerd met delen van onszelf die we vergeten waren. We leren omgaan met onze belemmerende gedachten, relationele problemen, gevoelens van afgeslotenheid, intense emoties (zoals pijn, verdriet, rouw, paniek, onzekerheid), zinloosheid, pijnlijke geheimen, trauma,.

We integreren rust, stabiliteit en helder denken in ons dagelijks leven. We worden terug heel.

Onze draagkracht vergroot. Ons denken, ons hart en ons gevoel komen in balans. Onze geest komt tot rust zodat de wijsheid van de ziel naar boven kan komen. We worden psychisch gezond.

Voor een therapeutisch traject rond herstel van trauma kunt u zowel terecht bij mij in individuele therapie, als in het groepsaanbod rond opstellingen. Contacteer mij gerust voor meer info.

Voor deze visie rond trauma en herstel liet ik mij inspireren door literatuur van Dr Franz Ruppert, Peter Levine, Francine Shapiro, Conny Coppens ea.